Existeix el mite popular que emprem tan
sols el 10% de la nostra capacitat cerbral. Malgrat que aquesta llegenda ve de
lluny i es manté arrelada en les creences
populars, avui sabem que totes les parts del cervell compleixen com a
mínim alguna funció. Ben mirat, tampoc no podria ser d’altra manera si partim
d’una concepció evolutiva de la natura, en què res no és gratuït. Res no és
perquè sí en un món construït a través de la lluita salvatge per sobreviure.
Deixant al marge la reflexió sobre les
conseqüències que comportaria la inutilització del 90% de la nostra capacitat
cerebral, prefereixo aturar-me a pensar en què coneixem i què igonorem els
docents actuals sobre el que se sol tenir per l’òrgan més evolucionat de la
natura. I aquí la qüestió és per amoïnar-se. Ara potser sí que el percentatge
simbòlic del 10% delimitaria prou bé el nostre marc de coneixements sobre
cervell, persona i aprenentatge...
Fotografia extreta de: http://infanciasociedadconocimiento.blogspot.com.es |
Les causes d’aquesta ignorància són
purament intrínseques de la major part dels sistemes escolars d’avui. És
paradoxal que la neurociència hagi evolucionat com ho ha fet en els darrers
cent anys i especialment en les darreres dècades i les escoles encara continuem
vivint d’esquenes a un coneixement l’aplicació del qual de ben segur provocaria
un envejable augment de qualitat en la docència i els seus resultats.
Les lleis i reformes educatives passen com
onades silencioses per les aules i sales de mestres. A les escoles continua
passant de tot, i els seus fonaments continuen essent els d’una societat
industrial mecanicista. Els docents continuem reproduint models que van néixer
per a una societat, uns nens i uns joves que ja no existeixen. I la innovació
acaba essent, per norma general, o bé cosa d’uns quants professionals que
treballen als marges o bé, i en els millors casos, una línia d’actuació
desordenada i poc definida de centre.
Emprem el 100% del nostre cervell, però
els que ajudem les persones en la construcció i ordenació de la ment mantenim
les portes tancades al coneixement d’avui sobre el funcionament d’aquest
cervell. Cal localitzar aquest coneixement i dur-lo a l’Escola. Convé que els
equips directius siguin molt conscients i permeables a aquest coneixement i que
estableixin plans de formació per al professorat en funció dels requeriments de
cada lloc de treball. Amb el coneixement a casa nostra, podrem establir plans d’actuació,
dibuixar fites en un mapa i començar a fer via. Intueixo que aquest camí serà
veritablement transformador.
Us deixo un video il·lustratiu que fa temps va inspirar parcialment aquestes línies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada