19 d’abril 2008

L’ATALAIA MOODLE. L’ANTICIPACIÓ.

Ahir vaig assistir a la II Trobada d’experiències Moodle a secundària al Vallès Oriental, que es va dur a terme al Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Oriental I, situat sobre un turó, al barri de Can Gili de Granollers. Això del turó no és gratuït. La tarda era clara. L’aire net. El vent bufava i refrescava els nostres fronts i eixamplava la nostra ment. Des de Can Gili la vista era prou espectacular, si tenim en compte que ens trobàvem en un àmbit urbà. En aquesta atalaia d’aquest barri obrer es van reunir una trentena de professors i professores atrets pel creixent moviment Moodle. Ningú, per sort, no era un teòric. Tots els ponents van exposar, des de l’experiència i de manera molt visual, les virtuts i les mancances amb què s’havien trobat emprant l’enginyós Moodle. Docents conscients que avui, amb els mitjans de què disposa la societat (no la major part de les aules) hem d’oferir als alumnes formes d’aprenentatge ben estructurades que permetin i afavoreixin un alt grau d’autonomia. Moodle és això i més. Moodle permet una rigorosa organització de continguts i activitats, tant al professorat com als alumnes. Moodle facilita una gestió informatitzada eficient gairebé absoluta del procés d’aprenentatge i del seguiment constant i personalitzat que se n’ha de fer. Facilita l’atenció a la diversitat. Ens ajuda a estimular l’autonomia. Pot esdevenir una fabulosa eina d’ús senzill per als pares que pretenen fer un seguiment continuat de l’evolució acadèmica del fill. També podria emprar-se per avaluar l’eficiència del personal docent del centre. Quantes meravelles totes plegades!! La utopia? No.
No calia assistir a la Trobada pe saber que la major part d’hores dedicades a l’estimulant aprenentatge amb Moodle es produeixen a la llar dels alumnes, més preparades tecnològicament que les aules d’un país que haurà de fer front, necessàriament, a les mancances en terreny informàtic dels centres educatius. Quatre ordinadors per aula i alguna aula d’informàtica a cada escola ens mostren que no ens hem adonat encara de la importància que tenen les TIC en la millora de la qualitat educativa. Tots els assistents van somriure alhora quan algun ponent va fer referència a les responsabilitats del Departament. Va ser un somriure irònic compartit, un somriure acostumat ja a repetir-se, cansat, gens estudiat, però sí massa entrenat per la pràctica en el temps. El ponent va continuar. La gent Moodle sap que va per bon camí, i lluny de saber-se escollits, aprenen-construeixen el que de ben segur és el futur de l’aprenentatge.

ENLLAÇOS D’INTERÈS.

Moodle:
http://moodle.org/
Moodle en català:
http://moodle.org/login/index.php

Moodle XTEC:
http://agora.xtec.cat/moodle/moodle
Fòrum de Moodle a XTEC:
http://phobos.xtec.cat/forum/viewforum.php?=40

Formació:

Ús i dinamització de Moodle:
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td204/index.html

ALTRES MOODLES:
Espurna:
http://www.espurna.cat/
Kampus:
http://espurna.cat/kampus
Campus Aules Obertes: